نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

هنر کاشی کاری

چکیده

بررسی بناهای دوره اسلامی در ایران، حضور بی شمار مقابر مربوط به امام زادگان را اثبات می کند که در جای جای نقاط این مرز و بوم پراکنده اند؛ به طوری که بر اساس آمارهای موجود، در ایران بیش از چهار هزار امام زاده وجود دارد. با توجه به آن که کانون اصلی تشیع، ایران است، وجود این همه امام زاده امری مسلم و قابل درک است. امام زاده ها در میان بناهای تاریخی ایران پس از مساجد مقام دوم را دارا هستند و حتی به عقیده برخی از دانشمندان پس از مسجد بیش از هر بنای دیگری مورد توجه عام بوده است. پژوهشی ساده بر معماری و تزئینات مقابر مربوط به امام زادگان اثبات می نماید که در هر دوره از ادوار حکومتی ایران اسلامی، مهم ترین و پرکاربردترین هنرها و اوج تزئینات معماری مربوط به آن دوره، در بنای امام زادگان بکار گرفته می شده است. این نوشتار نیز که مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی است، نقش و اهمیت هنر کاشیکاری را در معماری مقابر مذهبی مورد مطالعه قرار می دهد.
دریافت تصویر با کیفیت از کتیبه ای در حرم امام رضا(ع)
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۲ ، ۲۱:۰۲
مهدی نادری

کعبه بنائی است در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی. کعبه مقدس‌ترین مکان اسلام است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۲ ، ۲۰:۵۶
مهدی نادری

دریافت
حجم: 927 کیلوبایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۲ ، ۲۰:۵۱
مهدی نادری


در میان 50مسجد شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد جهان، تنها مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد جامع اصفهان دیده می‌شود که جزو آثار باستانی کشور هستند و متاسفانه با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی، کشورهای امارات، قطر، مالزی، و ... از حیث داشتن این نماد اسلامی، از ما پیشی گرفته‌اند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۲ ، ۲۲:۲۵
مهدی نادری

با کلیک بر روی تصویر میتوانید انداه اصلی آن را مشاهده و دانلود نمایید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۰۰:۱۰
مهدی نادری
اصفهان - خبرگزاری مهر: کتیبه های سر در ورودی مدرسه چهارباغ در اثر بی توجهی دستگاه‌های متولی در حال فرو ریختن است و متاسفانه مورد بی مهری مسئولان مربوطه قرار گرفته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۲ ، ۰۰:۵۵
مهدی نادری