نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

پس از مراسم حج تمتع امسال (1392)، کار تخریب بخش دوم ساختمانها و همچنین انتقال بخشی از طواف کنندگان به مطاف آماده شده در صحن به صورت طبقاتی آغاز خواهد شد. پس از مراسم حج سال 1393 مرحله سوم طرح توسعه نیز آغاز می شود و تا پایان سال 94 کلیه دیوارها و جدارهای موقت و مطاف موقت برداشته شده...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۰۲
مهدی نادری


پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی نمایشگاه نوشت: "تاریخ ایران بسیارغنی و جالب است ولی غرفه ایران، کسل‌کننده و خجالت‌آور بود". نگاه سطحی به معماری و توجه افراط‌گونه به فرم و غفلت از محتوا و کاربری و عدم بهره‌گیری از مصالح مناسب موجب شد غرفه ایران بیشتر به قلعه نظامی شبیه باشد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۵۹
مهدی نادری


مهندس عزیزیان بزرگترین افتخارش را خادمی حضرت رضا علیه السلام و نقطه عطف سال‌های خدمت را تعویض ضریح مطهر مرقد میداند. با او درباره خاطرات آن روزها و بسیاری از سوالات مطرح درباره آستان قدس رضوی به گفتگو نشسته ایم.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۵۰
مهدی نادری
دبیر بیست و دومین اجلاس سراسری نماز با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در کشور گفت: با توجه جمعیت کشور احداث 170 هزار مسجد دیگر ضروری است.

به گزارش مشرق، سید محمد عبدالهی، دبیر ستاد بیست و دومین اجلاس سراسری نماز در خرم آباد، در گفت‎و‎گو با رسا، با بیان این که 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به جمعیت کشور احداث 170 هزار مسجد در سطح کشور ضروری است. عبدالهی با بیان این که نماز ارتباطی فردی نیست، خاطرنشان کرد: نماز مهم ترین تنظیم کننده روابط میان انسان ها است.
 
وی دور شدن معماری مساجد از معماری اسلامی را از دیگر معضل های حوزه مساجد خواند و افزود: امروزه معماری مساجد را با تشریفات و تجملات ادغام کرده ایم. دبیر ستاد بیست و دومین اجلاس سراسری نماز با تأکید بر ضرورت مقابله با تجمل گرایی در مساجد، ابراز داشت: انتظار می رود خیران و مسؤولان در ساخت و ساز مساجد به این دغدغه ها توجه داشته باشند.
 
 
 
عبدالهی با تأکید بر ضرورت توجه به معماری اسلامی مساجد، اظهار داشت: معماری اسلامی مساجد موجب می شود انسان در حریم مساجد احساس آرامش بیشتری داشته باشد. وی در ادامه با اشاره به این که بیست و دومین اجلاس سراسری نماز در استان لرستان با سه موضوع، نماز، سبک زندگی و اقتصاد سالم در حال برگزاری است، بیان داشت: این شعار امسال اجلاس برگرفته از پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و یکمین اجلاس بوده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۲۹
مهدی نادری
فریدون صالحی گفت: در ساخت مسجد امام رضای نیوزلند از معماری اصیل اسلامی ایرانی استفاده شده است، این مسجد کانون وحدت مسلمانان قاره اقیانوسیه و منادی دعوت به اسلام برای مردمان دورترین قاره دنیا خواهد بود.
به گزارش مشرق به نقل از ابنا ، «فریدون صالحی» بانی اولین و تنها مسجد شیعیان قاره اقیانوسیه گفت: مسجد امام رضا (علیه السلام) در نیوزلند کانون وحدت مسلمانان قاره اقیانوسیه و منادی دعوت به اسلام برای مردمان دورترین قاره دنیا خواهد بود.

وی افزود: مسجد امام رضا (علیه السلام) تنها مسجد شیعیان موجود در قاره اقیانوسیه و تنها مسجد این قاره است که از اِلِمان‌های معماری سنتی اسلامی از جمله گنبد و مناره در ساخت آن استفاده شده است.

صالحی افزود: کار ساخت این مسجد منحصر به فرد از سال 1386 و پس از خرید زمین آن در شهر اوکلند نیوزلند آغاز شد و در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ 10 درصد باقی مانده از مسجد نیز تا دهه کرامت آماده و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در ساخت این مسجد از معماری اصیل اسلامی ایرانی استفاده شده است، اظهار داشت: این مسجد در دو طبقه شامل اتاق امام جماعت، کتابخانه امام رضا (علیه السلام)، مرکز اسلامی و مرکز پژوهش های امام رضا (علیه السلام)، اتاق نگه داری کودکان زیر 7 سال به هنگام برگزاری مراسم، شبستان، دفتر مسجد و 30 پارکینگ اختصاصی ساخته شده است. همچنین 95 درصد از معماری مسجد بزرگ امام رضا (علیه السلام) در نیوزلند معماری اسلامی-ایرانی است و در 5 درصد باقی مانده به ناچار از معماری مدرن بهره گرفته شده است.

مسجد بزرگ امام رضا(علیه السلام) با مساحتی بالغ بر 1771 متر مربع و بهره‌مندی از فضاهایی منحصر به فرد از جمله کتابخانه و مرکز اسلامی امام رضا (علیه السلام) و به کارگیری هنر ناب اسلامی و با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک و نیم میلیون دلار همزمان با دهه کرامت در شهر اوکلند نیوزلند افتتاح خواهد شد. بانی این مسجد بزرگ که تنها مسجد شیعیان نیوزلند به شمار می‌رود، فریدون صالحی است که با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) و دفتر مقام معظم رهبری اقدام به ساخت این مسجد کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۲۸
مهدی نادری
اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را وارد برنامه زندگی خود کنیم باید با آشنایی با سبک زندگی اسلامی در همه شئون به سیره پیامبر(ص) و سیره رضوی(ع) رجوع کنیم.
به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم، غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری شب گذشته در برنامه «خورشید هشتم» که به مناسبت دهه کرامت از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، گفت: سبک زندگی باید در تمام زندگی محوریت داشته باشد اما متأسفانه ما در حال حاضر در جامعه خودمان از بسیاری اصول اساسی و سبک زندگی فاصله گرفته‌ایم. اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را وارد برنامه زندگی خود کرده و نرم افزار سبک زندگی اسلامی را به سخت افزار تمدن اسلامی تبدیل کنیم، باید خود آگاهی یافته و نسبت به سبک زندگی اسلامی و غربی آشنایی پیدا کنیم. بعد از آن شناخت می‌توان به سبک زندگی اسلامی توجه کرد که راه تحقق آن رجوع به سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) مخصوصاً امام رضا(ع) است. باید تلاش بکنیم زندگی‌مان را رضوی کنیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۲۰
مهدی نادری

فرماندار همدان گفت: بعد از گذشت 34 سال هنوز به معماری و نمادهای اسلامی کمتر توجه شده است.

خبرگزاری فارس: توجه به معماری اسلامی فراموش شده است/شوراها قانون‌فروشی نکنند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۱۴
مهدی نادری

چندین سال است که ائتلاف "فراماسون-بهاییت" نقشه های شومی را برای بیت الله الحرام در سر می پروراند و متأسفانه، بخشی از آن نیز به اجرا درآمده است. این اقدامات از طریق اتاق فرمان لندن و پشتیبانی مالی خاندان آل سعود و همراهی معماران مشهور فراماسون همچون "نورمن فاستر"، صورت می گیرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۴۲
مهدی نادری