نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

حجت ‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در اختتامیه ششمین کنفرانس ملی شهرسازی از کتاب سیمای مسکن و شهر اسلامی رو نمایی کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رئیس ستاد اقامه نماز کشور در این مراسم گفت : متاسفانه در 34 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد کتابی در زمینه آموزه‌های اسلامی در حوزه شهرسازی نوشته نشده و با وجود اهمیت فراوان از این بخش غفلت شده است به همین علت از چند سال پیش تلاش کردم با استفاده از قرآن کریم و احادیث ائمه (ع) ، نکاتی را در بخش شهرسازی استخراج کنم و در قالب کتابی به چاپ برسانم. همچنین وی از بسته ‌‌بودن برخی مساجد پس از اقامه نمازهای روزانه انتقاد کرد و افزود :در حالی که بسیاری از مراکز خدماتی و رفاهی فعالیت شبانه‌روزی دارند اما مساجد پس از اقامه نماز بسته می‌شوند و کسی نمی‌تواند از آنها استفاده کند ، یکی از نیازهای اصلی امروز شهرهای کشور مسجد است به صورتی که اگر بخواهیم مواد خوراکی بخریم با طی کردن کمترین فاصله به مغازه می‌رسیم اما اگر بخواهیم نماز بخوانیم با پیمودن چند کیلومتر هم مسجد پیدا نمی‌کنیم.
گفتنی است سیمای مسکن و شهر اسلامی نوشته حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در شمارگان سه هزار نسخه و توسط مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن چاپ و منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۲:۳۴
مهدی نادری

Most countries have their very own unique art of architecture, especially countries with an ancient civilization such as Iran.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۳ ، ۲۰:۵۷
مهدی نادری

بنایی که بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت، اما امروز با نشانه‌هایی از هنر هنرمندان ایرانی، مانند یک نگین در کربلا می‌درخشد.

به گزارش مشرق، چند روز پس از واقعه‌ی عاشورا، پیکر امام حسین (ع) در همان محلی که به شهادت رسیده بودند،‌ توسط قبیله‌ی بنی‌اسد به خاک سپرده شد. از همان زمان برای قبر سیدالشهدا (ع) یک درخت سدره را نشانه گذاشتند تا محل دفن این بزرگوار برای زیارت شیعیان مشخص باشد.

درباره‌ی ساخت نخستین بنای آرامگاه برای امام حسین (ع) اختلاف‌ نظر وجود دارد؛ برخی معتقدند قبیله‌ی بنی‌اسد که پیکر شهدای کربلا را دفن کردند، ساختمانی هم برای آرامگاه امام (ع) ساختند و برخی دیگر می‌گویند، نخستین آرامگاه به‌دست مختار ثقفی برای امام حسین (ع) ساخته شد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۸:۵۲
مهدی نادری

به گزارش مشرق به نقل از فرارو، بوریس لمون عکاس مستقل فرانسوی که سال گذشته برای سفر به هند عازم قاره کهن شده بود در مسیر خود از کشورهای مختلف از جمله ایران عبور کرد و بنا به نوشته خود قصد داشته در طول این سفر زندگی و فرهنگ مردمان جهان را از دریچه دوربین خود به تصویر بکشد.
او نوشته علاقه اش به ثبت شور و شوق زندگی در میان مردمان و کشف فرهنگ و تاریخ اقوام و مردمان سرزمین های دیگر باعث شده تا سفر خود را از فرانسه به صورت زمینی آغاز کند و در مسیر خود تا رسیدن به سرزمین عجایب هر آنچه می بیند را با دوربینش به ثبت برساند. در این میان آنچه در سایت شخصی عکاس بیشتر به چشم می آید عکس هایش از ایران است. او که در جریان این سفر دو ماهه به اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، تهران و کردستان رفته از مردمان و بناهای تاریخی و شهری عکاسی کرده است.
عکس های او در عین آنکه ارزش مستند سازی دارد به لحاظ بصری نیز چشم نواز است. لمون مجموعه خود از ایران را با عنوان "ایران شگفت‌انگیز" نام گذاری کرده و نوشته آنچه از معماری و فرهنگ در ایران دیده باور نکردنی بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۸:۴۹
مهدی نادری



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۳ ، ۲۳:۵۳
مهدی نادری


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۳ ، ۲۳:۵۰
مهدی نادری