نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

معماری ایرانی دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی ویژه برخوردار است و سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. عکس های این گزارش تصویری با تکنیک پانوراما 360 درجه گرفته شده و هر کدام از آنها ترکیب 16 عکس می باشند که به صورت یک عکس درآمده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۲۹
مهدی نادری

خیلی‌ها معتقدند خیابان ایران، امروز مانند بسیاری از خیابان‌های مهم تهران در دهه‌های گذشته، قربانی توسعه سیال شهری شده و دیگر کاملا از رونق افتاده و هیچ شباهتی به آن خیابان سرزنده و تاثیرگذار قدیمی ندارد. اما نویسنده این مطلب دیدگاهی جز این دارد و برای اثبات نظر خود، «پیوندهای معنادار هویتی» این خیابان را در روح و کالبد این خیابان شاهد گرفته است. اما آیا خیابان ایران، چه در مقایسه با خیابان‌ها و محلات مجاور و چه در مقایسه با دوران رونق 30، 40‌سال پیش، هنوز سرزنده و پویاست؟ باید این مطلب را تا انتها خواند و بعد درباره آن قضاوت کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۱۷
مهدی نادری

ما شهرها را می سازیم و شهرها ما را می سازند. این شاید رساترین جمله‌ای باشد که پرده از نسبت میان معماری و شهرسازی و سبک زندگی برمی‌دارد. سبک زندگی نیز مقوله‌ای است استراتژیک که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه واقع شده است و سهم معماری در تولید سبک زندگی، غیرقابل انکار است.

فصل‌نامه «همشهری معماری» همانطور که از نامش پیداست، قرار است به مسائل حوزه معماری و شهرسازی بپردازد و در دوره جدید، حوزه معماری اسلامی - ایرانی را به صورت جدی به عنوان یک رویکرد مبنایی در تولید محتوا و مطالب نشریه، مد نظر قرار داده است.

در تولید محتوای مجله معماری همشهری مطالبات و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله در حوزه‌هایی مانند سبک زندگی و هویت و نسبت آنها با معماری، را مد نظر داشته و تلاش دارد تا به بحث جایگاه معماری در گفتمان انقلاب اسلامی که متاسفانه تا پیش از این مغفول بود، توجه کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۱۳
مهدی نادری

گروه تاریخ مشرق- گاهی که گردش روزگار باز به ماه ذی‌الحجه می‌رسد و تصویر خانه دوست و هزاران نفری که عاشقانه در طواف به سر می‌برند، بر قاب شبکه‌های مختلف تلویزیونی نقش می‌بندد، دلت پر می‌کشد، پر می‌کشد که ای کاش تو هم در آن دیار بودی و پروانه می‌شدی و ... . این‌جاست که با خود زمزمه می‌کنی که خوب است حاجی حج فقیران شوی و بر گرد حرم یار بگردی. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۱۲
مهدی نادری