نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

امارات متحده عربی، معماری ساختمان پارلمان خود را به مسابقه بین المللی گذاشت که طرحی مبتنی بر الگوواره های معماری اسلامی-ایرانی برای آن برگزیده شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۲۸
مهدی نادری


چندی پیش در روزنامه همشهری، خبر احداث مسجدی در بوستان ولایت درج شد که به دلیل بهره گیری از فرم هایی ماسونی و غیر مانوس برای گنبد و مناره خود، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۲۷
مهدی نادری

مساجد پست مدرن و جدید شهر لندن که در دست ساخت هستند از فلسفه پست مدرن نشات گرفته و یادآور مساجد آخرالزمانی هستند که چه از لحاظ فلسفی و چه زیبایی شایسته تخریبند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۲۴
مهدی نادری

منزل ملاصدرا ، فیلسوف بزرگ قرن 11 که فلسفه اشراق را به اوج خود رساند در بافت سنتی شهر کهک از توابع استان قم واقع شده است. قدمت این خانه به دوره صفویه می رسد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۱
مهدی نادری

مسجد جامع شیعیان دانمارک با سبک معماری سنتی ایرانی اسلامی، و رشد مسجدسازی در اروپا باعث هراس دولتمردان غربی از گرایش مردم اروپا به اسلام و خصوصا اسلام شیعی شده است. با وجود مخالفتها مقامات غربی اجازه ساخت مساجد را می دهند، اما درمورد مسجد جامع شیعیان دانمارک، با سبک معماری ایرانی اسلامی آن مخالف بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۰
مهدی نادری

حرم آستان قدس رضوی، این روزها در محاصره برجهایی است که با شکستن خط آسمان حرم، حریم آن را شکسته اند و صد افسوس که مسوولین کشور همت مضاعفی برای حمایت از آن حرم ندارند!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۴
مهدی نادری

مجلس شورای اسلامی ما از همه چیز به اهرام مصر شبیه‌تر شده است. البته با این تفاوت که کنار مجلس ما عکس برداری ممنوع است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۳
مهدی نادری

طبق قانونی که در شهرداری وجود دارد اگر بنای قدیمی که جزو بافت فرسوده می شود، به دلیل قدمت زیاد و فرسودگی آسیب رسان تشخیص داده شود، شهرداری آن بنا را تخریب می کند، در حالی که ما همه تلاشمان این است که این قبیل بناها را که به هر حال به نحوی معرف یک اتفاق تاریخی هستند احیا و ترمیم کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۲
مهدی نادری

در دوره گفتگوی تمدن‌ها ابتدا فلاسفه‌شان در ایران به تبیین این فلسفه پرداخته‌اند و حالا امروز از فرایند طراحی معمارانى چون آیزنمن، تبیین مى‌کنند که چگونه از فلسفه خاص دیکانستراکشن، معمارى دیکانستراکشن را مى‌شود طراحى کرد.

در روزهای گذشته شاهد حضور آخیم منگز (معمار پست مدرن آلمانی) در تهران بودیم و از سوی دیگر، 23 و 24 اردیبهشت ماه سال جاری، قرار بود کشورمان میزبان یک هیئت چهار نفره از معماران و منتقدان آمریکایی به نام پیتر آیزنمن، سینثیا دیویدسن(همسر آیزنمن)، مارتا نوواک و ایمان انصاری ­باشد؛ و ضمن بررسی کارهای آیزنمن، این نشست "هدفمند" و "دوسویه" برای تعامل ایران و جهان[1] در زمینه معماری و فرهنگ برگزار شود. که این همایش با وجود برنامه ریزی های جدی، لغو شد. اما باطن این تعاملات، از درون پابرجاست، و با تلاش معماران وطنی، به صورت مستمر شاهد دیپلماسی معماری غرب در تهران هستیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۰
مهدی نادری

علیرغم بتِ خوش‌تراشی که اساتید دانشگاه ما، از آخیم منگِز در ذهن جامعه معماری ساخته‌اند؛ وی تاکنون هیچ بنای معماری قابل اعتنایی طراحی و اجرا نکرده است و حتی در غرب هم آش دهان‌سوزی نیست. او بیشتر به فعالیت‌های تئوریک در حوزه معماری مشغول است اما در جامعه معماری ما، درک ویژه‌ای از عقبه بافت‌هایی که آخیم منگِز طراحی نموده وجود ندارد و صرفا بر اساس قاعده آشنایی‌زدایی جذب حس بدیع آن می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۸
مهدی نادری