نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

پیشنهاد حدادعادل به خواندن این کتاب

شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۲۰ ب.ظ
اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را وارد برنامه زندگی خود کنیم باید با آشنایی با سبک زندگی اسلامی در همه شئون به سیره پیامبر(ص) و سیره رضوی(ع) رجوع کنیم.
به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم، غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری شب گذشته در برنامه «خورشید هشتم» که به مناسبت دهه کرامت از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، گفت: سبک زندگی باید در تمام زندگی محوریت داشته باشد اما متأسفانه ما در حال حاضر در جامعه خودمان از بسیاری اصول اساسی و سبک زندگی فاصله گرفته‌ایم. اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را وارد برنامه زندگی خود کرده و نرم افزار سبک زندگی اسلامی را به سخت افزار تمدن اسلامی تبدیل کنیم، باید خود آگاهی یافته و نسبت به سبک زندگی اسلامی و غربی آشنایی پیدا کنیم. بعد از آن شناخت می‌توان به سبک زندگی اسلامی توجه کرد که راه تحقق آن رجوع به سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) مخصوصاً امام رضا(ع) است. باید تلاش بکنیم زندگی‌مان را رضوی کنیم.


حداد عادل ادامه داد: در ساختمان سازی صحن عتیق، صحن رضوی و صحن‌های دیگر امام رضا با گنبد و گلدسته‌های زیبا از معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است معماری که در دوران صفویه یعنی تقریبا حدود 400 سال پیش و زمانی که معماری غربی برای ما معنایی نداشت چنین ساختمان‌های زیبا و با عظمتی را خلق کرد و اینجا پرسشی مطرح می‌شود که ما بعد از انقلاب اسلامی چند ساختمان به سبک معماری اسلامی اصیل بنا کرده‌ایم؟


رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر این مطلب که سبک زندگی محور تمام شئون زندگی است تصریح کرد: ما در حال حاضر از اصول آرمانی و متعالی سبک زندگی اسلامی دور هستیم به اندازه‌ای که خودمان گاهی حس می‌کنیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که صداقت و راستگویی کم شده است، در خرید و فروش احساس ناامنی می‌کنیم، دروغ می‌گوییم، با یکدیگر آن چنان که باید مهربان نبوده و حقوق همدیگر را زیر پا می‌گذاریم. در صورتی که مسلمان واقعی در سبک زندگی و در جلوه‌های اخلاق این گونه رفتار نمی‌کند.

وی با معرفی کتاب سبک زندگی «منشور زندگی از منظر امام رضا» به تألیف «محمد باقر پورامینی» به بعضی از جلوه‌های اخلاقی سبک زندگی اسلامی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: امام رضا بسیار خوش‌رو و خوش برخورد بودند به حدی که ما ایشان را به رأفت‌شان می‌شناسیم علاوه بر خوش رفتاری، مانند پیغمبر بسیار به نظافت اهمیت می‌دادند ما هم هر جا را دیدیم که آلوده و از پاکی‌ها به دور است باید بدانیم آنجا سبک زندگی اسلامی رعایت نمی‌شود. پاکیزگی نشان نزدیکی به سبک زندگی است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: در قرآن، ایمان و عمل صالح هر دو در کنار هم هستند این عمل صالح همان رفتار مسلمانی و در نتیجه سبک زندگی ایرانی و اسلامی است برخی از این اعمال در شرع، بعضی در اخلاق و بعضی نیز به عنوان دستاوردهایی که از نیاکانمان به دست آمده باید رعایت شده و مورد استفاده قرار بگیرد. صحبت از سبک زندگی اسلامی به معنای به زمین آوردن دین از آسمان است دین ما منبع و منشأ وحیانی دارد اما قرار نیست که این وحی در آسمان بماند بلکه باید مانند باران به زمین آمده و زمین را سیراب کند. این به زمین آمدن دین از آسمان یعنی اثر کردن در زندگی ما، که این اثر سبک زندگی ما را رقم خواهد زد.
منبع:خبرگزاری مشرق - 20 شهریور 1392
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۲۳
مهدی نادری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی