نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

ما شهرها را می سازیم و شهرها ما را می سازند. این شاید رساترین جمله‌ای باشد که پرده از نسبت میان معماری و شهرسازی و سبک زندگی برمی‌دارد. سبک زندگی نیز مقوله‌ای است استراتژیک که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه واقع شده است و سهم معماری در تولید سبک زندگی، غیرقابل انکار است.

فصل‌نامه «همشهری معماری» همانطور که از نامش پیداست، قرار است به مسائل حوزه معماری و شهرسازی بپردازد و در دوره جدید، حوزه معماری اسلامی - ایرانی را به صورت جدی به عنوان یک رویکرد مبنایی در تولید محتوا و مطالب نشریه، مد نظر قرار داده است.

در تولید محتوای مجله معماری همشهری مطالبات و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله در حوزه‌هایی مانند سبک زندگی و هویت و نسبت آنها با معماری، را مد نظر داشته و تلاش دارد تا به بحث جایگاه معماری در گفتمان انقلاب اسلامی که متاسفانه تا پیش از این مغفول بود، توجه کند.

فصل‌نامه معماری همشهری، در شماره ٢٦ خود به موضوعات متفاوتی پرداخته است؛

نگاه تطبیقی به معماری و شهرسازی ادینبرا و شهرهای سوییس با رویکرد بازگشت به ریشه‌های اصیل معماری، آلبومی منتخب از یادمان‌های شهدا در سراسر کشور و ارایه شاخصهای یادمان، مصاحبه با سید محمد بهشتی با موضوع سبک زندگی و معماری، بررسی دیپلماسی عمومی معماری ورزشگاه‌های برزیل ٢٠١٤، دنیای طراحی و اسکیس و الگوگیری از معماری ایرانی و به روزرسانی آن، مصاحبه با دکتر علی غفاری با موضوع معضلات زندگی شهری، نقدی بر پدیده آسمان‌خراش و بررسی مسابقه آسمان‌خراش‌های ٢٠١٤ و دیگر مسابقات جهانی در بخش موج نو، بررسی عواید حضور آیزنمن در ایران و نقدی بر ساختارشکنی های آیزنمن، دغدغه‌های معماری انقلاب، نگاهی تطبیقی به مکتب معماری و شهرسازی اصفهان و قیاس آن با رنسانس و همچنین نگاه تطبیقی به معماری ارگانیک در ایران، از جمله مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.

وجه تمایز این مجله از سایر مجلات معماری در اعتبار، کیفیت پرداخت مطالب، حجم اندک آگهی به نسبت مطالب، کیفیت تصاویر و عدم انتساب به جریان‌های خاص معماری و شهرسازی کشور است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۳
مهدی نادری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی