نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

نقش جهان

رویکردی نوین به عمران و معماری ایرانی اسلامی

این وبلاگ توسط جمعی از دانشجویان رشته های عمران و معماری دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر و... راه اندازی شده است و تلاش خواهد کرد تا در جهت احیا و بازتعریف معماری اسلامی ایرانی حرکت کند . و به نقد و آسیب شناسی وضعیت معماری کنونی در ایران و جهان اسلام بپردازد.

طبقه بندی موضوعی

جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد و حسن رحیم‌پورازغدی در این نشست گفت: شهرسازی و معماری هم منشأ اخلاقی دارد و هم اثر اخلاقی و می‌توان به جرأت گفت در یک نوع شهرسازی خشونت، اضطراب و استرس افزایش می‌یابد و بالعکس.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از فعالیت‌های گوناگون دبیرخانه شورا در طول تابستان ارائه کرد. سپس معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از وضعیت تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه‌های تحت پوشش این وزارتخانه و دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد.

پس از این گزارش، اعضا ضمن اشاره بر لزوم در نظر گرفتن نیازهای کشور در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بر لزوم ارتقای شاخص‌های کیفی در این زمینه تأکید کردند.

اعضا در ادامه به روزرسانی آمارهای آموزش عالی در کشور را نیز مورد تأکید قرار دادند و همچنین مقرر کردند این موضوع در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

در ادامه جلسه، کمیته تخصصی شهرسازی کارگروه معماری و شهرسازی برنامه جدید آموزشی دکترای شهرسازی را مطرح کرد.

مهندس نقره‌کار شیرازی رئیس کارگروه معماری و شهرسازی در مقدمه ضمن تأکید بر لزوم در نظر گرفتن ابعاد مختلف حکمت نظری و عملی گفت: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه هم تلاشهای خوبی در زمینه نظریه‌پردازان پیرامون، شهرسازی اسلامی، انجام شده است.

تأکید بر بازنگری در سر فصل های «شهرسازی»

در ادامه جلسه دکتر بهزادفر رئیس کمیته تخصصی شهرسازی کارگروه معماری و شهرسازی بازنگری در سرفصل‌های رشته «شهرسازی» را ارائه کرد.

در این گزارش با اشاره به سابقه 50 ساله تدریس رشته شهرسازی در مقطع دکترا در کشور و میان رشته‌ای بودن این رشته، اهداف غایی این رشته تربیت نیروی متخصص در شهرسازی در 4 گرایش، تبیین حکمت علمی و نظری در شهرسازی با تکیه بر رویکرد اسلامی – ایرانی و کارآمدی فارغ‌التحصیلان این رشته بر شمرده شده است.

در ادامه گزارش ضعف‌ها و مشکلات وضعیت شهرسازی در کشورمورد اشاره قرار گرفته که بخشی از این مشکلات شامل عدم برداشت صحیح از شهرسازی مناسب در کشور و گسترش غیرهدفمند این رشته است.

در بخش دیگری از این گزارش، راهبردهای تغییر و تحول در این رشته در مواردی مانند تقویت و تحکیم دوره‌های دکتری شهرسازی در مسیر پرکردن خلا جغرافیایی و همچنین پرداختن به موضوعاتی مانند پدافند غیرعامل در شهرسازی مورد اشاره قرار گرفته است.

استاد رحیم‌پور ازغدی پس ارائه این گزارش خاطرنشان کرد: تفکیک بین «شهرسازی و معماری مسلمین» و «شهرسازی و معماری اسلامی» ضروری است.

وی افزود: در منابع اسلامی در باب مسکن و شهر اشاراتی شده است و باید از همین آغاز کار این اشارات استخراج و دسته‌بندی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مبانی جهان بینی و انسان شناسی مکاتب فکری در شهرسازی و معماری تأثیر دارد و ورود متفکرین بزرگ مکاتب فکری به موضوع شهرسازی نشان از اهمیت موضوع دارد.

منشأ اخلاقی معماری

عضو شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: شهرسازی و معماری هم منشأ اخلاقی دارد و هم اثر اخلاقی و می‌توان به جرأت گفت در یک نوع شهرسازی خشونت، اضطراب و استرس افزایش می‌یابد و بالعکس.

وی افزود: تأثیر شهرسازی در سبک زندگی و روانشناسی فردی و موضوعاتی مانند اوقات فراغت و ... هم باید مورد توجه قرار گیرد.

پس از سخنان استاد رحیم‌پور سایر اعضا هم به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه بر تجربه شهرسازی و معماری در دوران ایران پس از اسلام، تأثیر مباحث مربوط به جهانی شدن در شهرسازی و معرفی منابع درسی مربوطه به این رشته.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۲
مهدی نادری

نظرات  (۱)

لااااااااااایک ღ آپـــ ـــــــــ♥ــــــ ـــــــــم ღ 
پاسخ:
متشکر از اینکه سرزدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی